27 Kasım 2013 Çarşamba

Motosiklet Yarışı Tarihçesi

      İki tekerlekli motorlu taşıt olan, motosiklet motor gücüne ve motor yapısına göre mobilet(motorlu bisiklet) ve motosiklet olmak üzere ikiye ayrılır. Motor ya da motosiklet bisiklete gücü düşük bir motor takarak elde edilir, maksimum hızları ortalama olarak saatte 50-60 km arasındadır. Motosikletin tarihi İkinci Dünya savaşının öncesinde Avrupa halkının bisikletlere küçük motorlar takmasına dayanır. İlk motosikletlerin bu şekilde basit bir yapıda ve hafif olması, ayrıca düşük maliyeti nedeniyle yoğun ilgi görmüştür.
İlk motosiklet modellerinden biri
      Motosiklet gerek motor gerekse de konstrüksiyon açısından mobiletlere göre daha güçlüdür. Şehir içinde kullanılanlar ve şehir dışında kullanılanlar olmak üzere iki başlığa ayırmak mümkündür. Maksimum hızları saatte 140 km’dir. Ulaşımda kullanılanlar 400 ila 1000 cm3 hacmine sahip güçlü araçlardır. Orta güçlü olanları ise 400 ila 500 cm3 hacmine sahiptir ve saatte 150-160 km hız yapabilirler. Profesyonel amaçla kullanılanlar ise 500 ila 1200 cm3 hacme sahip olup 200-220 km hız yapabilmektedir. Bu araçlar otomobillere göre daha hızlı ve hareket kabiliyeti daha yüksek olan araçlardır.
      Tüm bunların yanısıra özel amaçla kullanılan yarış motosikletleri de çeşitli tiplerden oluşur. Engebeli arazide yapılmakta olan motokros yarışmaları için kros motosikletleri kullanılır. Yükseklikleri arttırılmış, vites oranları düşürülmüş, derin çivili lastiklere yer verilmiştir. Hafiftirler ve her türlü şartta gidebilirler. Saatte 30 km/saat hıza ulaşabilirler ve rüzgar direncini azaltabilmek için kısmi kaporta kullanılmıştır. Motokros yarışmaları aynı zamanda BMX sporunun da atası sayılır. İki motora sahip, kapalı kaportalı, saatte 400 km hıza ulaşabilen bazı sürat motosikletleri ise iki tekerlekli olmaları haricinde motosiklete pek fazla benzemez.
Motosiklet yarışları belirli bir pistte ya da açık arazide motosikletle yapılan, heyecanlı fakat bir o kadar da tehlikeli bir spordor. Yarışlarda kriterler hıza veya puana dayanır.
1904 model bir motosiklet
     Motosiklet yarışlarının, ilk defa otomobil yarışlarının ardından 1897 yılında Londra yakınlarında Richmond’da yapıldığı düşünülmektedir. İlk uluslararası motosiklet yarışları ise Avusturya, Fransa, Almanya ve İngltere’nin katılımıyla 1904 yılında Fransa’da düzenlenmiştir. Aynı yıl içerisinde Uluslararası Motosiklet Federasyonu (FIM) kurulmuştur. FIM’in düzenlediği Dünya Şampiyonaları 1949 yılında başlamıştır. İlk pist yarışı ise 1907 yılında İngiltere’de yapılmıştır. Aynı yıl içerisinde Otomobil Birliği Turist Kupası (TT) yarışı ise yine İngiltere’de Man Adasında yapışmıştır. Bu yarış 1911 yılından itibaren dünyanın en uzun ve en ünlü yarışlarından birisidir. Yarışın yapıldığı parku 60,72 km uzunluğunda ve 264 dönemeçlidir.
Moto GP: En prestijli motor yarışları
     En önemli uluslararası motosiklet yarışları, Grand Prix yarışları olarak isimlendirilmektedir. İlk Grand Prix yarışları ise 1920 yılında Fransa’da, 1921 yılında Belçika ve İtalya’da, 1922 yılında İsveç’te, 1923 yılında ise Almanya’da düzenlenmeye başlamıştır. 1969 yılına kadar şampiyonalar 125, 250, 350 ve 500 cm3 olmak üzere 4 farklı grupta yapılmaktaydı. Daha sonra 50 cm3 hacme sahip sepetli motosikletler de yarışlara katılmaya başladı. Grand Prix yarışını birinci bitiren 15, ikinci bitiren 12, üçüncü bitirense 10 puan alır; puanlama bu şekilde devam eder ve onuncu bitiren 1 puan alır. Bunun haricinde Daytona 500 motosiklet yarışları da dünyaca ünlüdür. 

2 yorum: