Bilindiği gibi hız nice insanın hayattaki en büyük tutkusu.
Tabii bu hız tutkusunun da hayatta gerçek anlamda dışavurumu günlük hayatta
arabayı veya motosikleti kullandığımız hız ile karşılaştırırsak ancak araba ve
motosiklet yarışlarıyla mümkün olabiliyor. Araba bazı kesimler tarafından ne
kadar motosiklete göre daha güvenli olarak adledilse de, motosiklet kullanmanın
hazzı motosiklet düşkünleri için arabaya göre bambaşka. Motosiklet kullanırken
arabaya göre daha az hacimli olduğu ve her hareketinizin reaksiyonunu anında
aldığınız için bazıları tarafından daha çok tutuluyor, ve dolayısıyla da
tutkuyla seviliyor. Aynı şekilde daha az hacimli olması sürücünün taşıtla bir
bütün olmasına imkan sağlıyor ve haliyle insan bütünleştiği şeyden daha fazla
haz alıyor.
Motosiklet yarışlarına biraz eğilecek olursak şunu açıkça
görebiliyoruz ki asıl amaç herkesten hızlı olmak, herkesten hızlı olup en
tepeye çıkmak. Sanmıyorum ki herhangi bir yarışçı olsun, yarışa girerken
birinci olma amacını taşımayan... Tabii yarış kazanmak birincil amaç olarak
görünse de asıl amaç sanıyorum ki çoğu yarışçı için tüm dönemlerin en
hızlılarından olup tarihe geçmek.
Bir Efsane: Burt Munro
Motosiklet yarışlarının dünya rekoru ise 1967’de ABD’deki
Bonneville Tuz Çölü’nde Burt Munro tarafından kırılmış. Munro bu rekoru 1920
model bir Indian’la, 331 km/s hıza ulaşarak kırdı. Rekoru kırdığında 68
yaşındaydı.
Munro'nun "özel" 1920 model Indian'ı |
1899 Yeni Zelanda doğumlu olan Munro, hayatını Indian marka
motosikletini modifiye etmeye ve onu en mükemmel yapmaya çalışmakla geçirdi.
1920 yılında kendi ürettiği parçalarla Indian’ın kapasitesini iki kat arttırdı,
masrafı azaltmak için modifiyede kullanacağı parçaları dahi kendi üretiyordu.
Munro ilk motoronu 16 yaşında 50 sterline aldı, bu bir
Indian Scout’ıydı. Bu motorla yerel yarışlarda çeşitli dereceler alarak motor
yarışçılığı kariyerine başladı. Henüz 16 yaşında hız tutkusuyla tanışan Munro
tek arzusu olan Indian model motoruyla en mükemmel hıza ulaşmak arzusu uğruna
30 sene boyunca hiç ara vermeden modifiye çalışmalarını sürdürdü, motosikleti
dışında hiçbir şeyle ilgilenmedi.
Munro modifiye çalışmalarını sürdürürken |
1920 yılında henüz 21 yaşındayken dünyanın en hızlı Indian’ı
olacak 1920 model Indian’a sahip oldu ve 1978’de ölümüne dek sürecek olan
ortaklıkları başlamış oldu. 1926 yılında motosikletini ilk modifiye etmeye
başladığında Penrith Mile Dirt Track yarışında saatte 74 km hız yaptı. Ona göre
yetersiz olmasına rağmen 1977 yılına kadar kimse bu hızı geçmeyi başaramadı.
1957 yılında Zelanda’nın halka açık plajında saate 211 km ile hız rekorunu
kırdı, 1975 yılında ise hız rekorunu Oreti Plajında saatte 218 km’ye çıkardı.
Nisan 1957’de ise Chritchurch’te saatte 231 km hız ile 750 cc’lik yol rekorunu
kırdı. 1962 yılında Bonneville tuz çöllerini ziyaret etmeye başlayan Munro,
gücünü 850 cc’lik kuvvete çıkardığı Indian marka motosikletiyle saatte 288 km
hız ile dünya rekorunu eline geçirdi. 1963’te saatte 313,8 km hızla yolda
deneme yapılırken polis tarafından çevrildi. 1966’da ise motosikletinin gücünü
920 cc’lik yapmıştı fakat istediği hıza ulaşamadığından durumdan memnun
değildi. 1967’deki modofiyesinden sonra saatte 295,45 km hızla kendi
klasmanında hız rekorunun sahibi oldu. Rekorunu resmileştirmek için
Avustralya’dan ABD’ye doğru yola çıktı.
Munro ve 57 senelik hayat ortağı 1920 model Indian'ı |
Utah’taki Bonneville Tuz Çölü’nde yapılacak olan yarışmaya
geldiğinde rakipleri en fazla 30lu yaşlarında olan gençlerdi, kendisi ise 68
yaşındaydı. Yaşlı olması ve el yapımı parçalarla modifiye edilmiş Indian’ıyla
dalga geçen genç motorcularla 1920 yılında yarıştı ve 1000 cc’lik motorla,
saatte 305,89 km hıza ulaşarak rakiplerini geçmek bir yana dursun günümüzde
dahi hâlâ egale edilemeyen bir rekor kırdı. Bu rekoru kırışını ise 6 yıl sonra
şöyle anlatıyordu: “Çölde adeta bir bomba gibi ilerliyorduk. Yolun yarısında
motor sallanmaya başladı. Bu sallanmayı hafifletmek için oturdum. Rüzgardan
dolayı koruyucu gözlüğüm parçalandı. Patlamadan sonra gözlerim sanki kafamın
içine gömülüyordu. Hiçbir şey göremiyordum. Çelik işaret kazığının çok
yakınından geçtim, siyah çizgiyi kaçırdım. Sadece birkaç çizik aldım, başka bir
şey değil.”
İhtiyar delikanlı Munro yarışa hazır |
“Hayatta hep büyük bir şey yapmanın hayalini kurdum.” diyen
Munro, hayalini gerçekleştirdikten 11 yıl sonra hayatını kaybetti. 57 yıl
boyunca yaşam ortağı olan ve tüm hayatını onu modifiye ederek geçirdiği Indian
marka motoru ise South Island’da kendisi kadar şevkli olduğuna inandığı genç
bir motorcuya bıraktı. O hâlâ egale edilemeyen rekoruyla motor dünyasında bir
efsane haline geldi.
Efsane beyazperdede
“The World’s Fastest
Indian” filmi ile efsanevi hayat hikayesi beyazperdeye aktarılmıştır.
The World's Fastest Indian (Efsane Adam) |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder