23 Kasım 2013 Cumartesi

Geçmişten Günümüze Harley-Davidson



Motosiklet bilinen bir araçtır aslında belki de arabadan sonra en çok bilinendir. Fakat çok az marka vardır ki kendi dalının da önüne geçere. Onlardan biri de Harley-Davidson. Daha ilkokul sıralarında bile bilinen bir isim ve motosikletin önüne geçmiş bir isim belki de. Bu adeta bir yaşam biçimi. Çünkü onu kullananlar bilir ki, Harley-Davidson’un varsa giyinişin, saçın, sakalın ona göre olur yani bir yaşamdır Harley-Davidson.
 
William Harley ve Artur Davidson
William Harley (21) ile Arthur Davidson (20) adında iki genç girişimci, 1885 yılında başlayan normal bisiklete motor takma ile başlayan sevdaya 1901 yılında onlar da katılmıştır. Milwaukee’de başlayan bu macera, 1903 yılında Harley-Davidson Motor Company adıyla kurulan 5 m2’lik şirket ile resmiyet kazanmıştır.
 
İlk üretildiği yer "Harley-Davidson Motor Company"
Tabi her büyük olaydaki gibi bu da ilk zamanlar başarılı olmuş denilemez. Hatta ufak yokuşları bile pedal çevirme yardımsız çıkamayan ilk motorlu bisikletten sonra daha güçlü ve dayanıklı araç yapmaları gerektiğini anlamış ve hiç yılmadan, azimli bir biçimde ve ilk üretimden de kazandıkları tecrübeyle çalışmaya devam etmişler.
 
Ole Evinrude

Bu eksiklerin ardından iki arkadaş kendilerine bu konuda yardım edecek çok yetenekli bir mühendisi de işin içine alırlar, Ole Evinrude. Yeni motorun tasarımını kısa süre de bitirirler ve başarılı olmuşlardır. “Serial Number 1” adını verdikleri bu motorlu bisiklet doğrudan satış için Harley-Davidson’un ürettiği ilk motosiklet olmuştur.
 
Harley-Davidson "Serial Number 1"
1904 yılında Chicago’da ilk satış mağazalarını açarlar. Ayrıca çok zaman geçmeden yani 1 yıl sonra Harley-Davidson’un ilk zaferi gelir, Bağımsızlık Günü kutlamaları yarışında birinci gelir.
 
1908-1909 Yıllarında üretim yapılan fabrika


Artık küçük barakaları onları yetersiz gelmekteydi, bu yüzden 1906 yılında yeni binaya yani şu an Harley-Davidson’un genel merkezi olarak kullanılan yere geçerler. Ve yeni işçilerin katılımıyla üretim hızlanmaya başlar. Polis Teşkilatına ilk satışlar başlar ve 1925 yılında da 2500 polis biriminin her biri bu motosiklete sahip olur.
 
1925 yılı Harley-Davidson

İlk motosikletler üretildiğinde insanların dayanıklılığa karşı olan güvensizliği satışları beklendiği seviyeye getirmiyordu. Ama Harley-Davison bu algıyı da kırdı, önemli bir değişiklik yapmadan ilk 10 yılda 13400 km ye ulaşınca bu algı da kırılmış oldu.
 
3 Tekerlekli Harley-Davidson
Dayanıklı imajını koruyan Harley-Davison, ticari amaçlara için ihtiyacı olanlara da 3 tekerlekli ve sepetli motosiklet üretmeye başladı. 1. Dünya Savaşı sırasında da Amerika ordusuna 20000 motosiklet satan firma, bu sayede dünyanın en varlıklı motosiklet firması oldu.
 
1930 yılı Harley-Davidson
1921 yılında 67 ülkeye ihraç edilmeye başladı. 1929 yılındaki kriz her firma gibi Harley-Davidson’u da derinden sarstı fakat yıkamadı. Birçok firma kepenk indirirken Harley-Davison zor da olsa ayakta kaldı ve 1930 yılında, günümüze kadar gelecek bir kült tasarım yaptılar. Bu tasarım günümüzde de o zaman ki gibi bu şekilde tasarlanıyor ve motor yerleşimi bu baz alınarak yapılıyor.
 
İkinci Dünya Savaşından bir Harley-Davidson
İkinci Dünya Savaşının patlak vermesiyle, yine ordunun ihtiyacı Harley-Davidson karşılamaya başladı ve satışları yine tavan yaptı. Fakat bir sorun vardı motorlar zorlu arazilerde çok ısınıyor ve kullanılmaz hale geliyorlardı. Alman motosiklet üreticisi BMW buna bir çözüm bulmuştu ve Harley-Davidson’ın motorlarından yaklaşık 56 derece daha soğuk çalıyordu. Fakat kısa bir süre sonra benzer tasarımı Harley-Davidson da yaptı ve sorunu ortadan kaldırdı.
 
Elvis Presley ve çok sevdiği Harley-Davidson'ı
İkinci Dünya sonrası zenginleşen Amerika toplumu otomobile yöneldi. Bu durum Harley-Davidson’a zarar verdi. Harley-Davidson çareyi klasik ve kaliteli, prestij motorları üretmekte buldu ve reklamlarında Elvis Presley gibi ünlüleri oynatarak ünlü ve varlıklı kişilere yöneldi. 1960 yıllarda moda olan scooter dahi birçok küçük hacimli motorlar üretti fakat başarılı olamadı. Bu yüzden bir daha asla özgün tasarımlarından ve kitlesinden vazgeçmedi.
 
Harley-Davidson scooter reklamı


1970 yılında çok daha zor bir rakip çıktı karşısına, Japon motosiklet üreticileri. Bu üreticiler ucuz maliyetli motosikletler ile dünya pazarını ele geçiriyordu. Amerikan hükümetinin ithal motosikletlere yüksek vergi koymasıyla Harley-Davidson adeta soluk aldı. Toparlanma dönemi ve doğru strateji ile Harley-Davidson küllerinden yeniden doğdu. Ne kadar çoğu parça artık dış kaynaklı olsa da çizgisini koruyordu. Bu sayede Harley-Davidson günümüze kadar geldi. 
Günümüz Harley-Davidson

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder