Motosiklet yarışlarını izlemek veya şanlı ve
başarılıysak orda olup yarışmak paha biçilemez bir duygudur. Ama tabi bir
yarıştan söz ediyorsak eşit yarışma için bu yarışın belli kuralları olmalıdır.
Ve bu kurallar ihlal edilmemelidir. Motosiklet yarışlarının da bir çok yarış
alanı olduğu için gelin bu kuralları yarış yarış inceleyelim.
Pist Yarışları
Pist yarışları bireysel yarışlardır. Pisttin
uzunluğuna göre tur sayısı değişir. Türkiye’de uzun pistlerde 20-25 tur kısa
pistlerde ise 12-15 tur üzerinden yapılır. Asıl yarışlardan bir gün önce
sıralama yarışları yapılır. Bu sıralama yarışları sonucu hangi motosiklet
yarışçısının kaçıncı sıradan başlayacağı belirlenir.
Her spor dalındaki gibi bu yarışta da hakemler bulunur ve
onların başında da yarış direktörü bulunur. Bunlar yarış gidişatını kontrol
ederler. Bu uygulamanın nedeni ise herhangi bir kaza durumunda o kazanın başka
yarışçılara zarar vermesini engellemek. Yarış sırasında tehlikeli veya yanlış
bir hareket yapmış yarışçıları uyarmak hatta gerekirse onlara ceza vermek. Bir
de tabi bu yarış direktörünün yanlışlarını engellemek üzere bir yarış jürisi
bulunur.
Türkiye’de pist yarışları da kendi içinde belli sınıflara
ayrılıyor. Bu sınıflar yarış motorunun teknik güçleri ve yarışçının
tecrübesiyle olmak üzer belli sınıflara ayrılıyor.
Motokros Yarışları
Bu yarışılar pist yarışlarından farklı olarak
toprak zeminde ve atlama rampaları bulunan bir engebelerle dolu bir zeminde
yapılır.
Yine bu yarışta da pist yarışı gibi belli bir tur atması
istenir, ama bu sayı ile değil öncelikle dakika olarak belirlenmiştir o dakika
sonunda da 2 tur daha ilave edilerek yarış tamamlanır.
Tabi bu yarışa katılanlar motokros için hazırlanmış özel
motor ve lastiklerle katılabilirler yarışa. Sınıflandırmalar ise silindir
hacmine göre yapılır. Bu yarış da belli bir yarış sonucunda puanlandırılarak
yarışçılar sıralanır ve bütün yarışlar toplam puanında birinci olan o senenin
şampiyonu olur.
Enduro Yarışları
Bu yarışlar diğer yarışlarından farklı olarak bir
zemin değil birçok zeminde yapılır. En büyük özelliği de diğer yarışlardan
ayıran diğer yarışlarda ehliyet istemezken, bu yarışlarda ehliyet istenir.
Nedeni ise bir pistten başka bir pistte bağlanırken trafik içine çıkabilir
yarışçılar bu yüzden ehliyet zorunludur.
Enduro yarışları daha beceri ve daha çok dikkat
gerektiren bir yarış türüdür. Dağ inişleri, farklı çıkışlardan dolayı daha
beceri isteyen bir türdür. Türkiye’de 6-8 yarıştan oluşan Türkiye Şampiyonluğu
yapılır. Bu yarışta amaç etaplarını en kısa sürede bitirerek aldığı puanlarla
diğer rakiplerini geçmektir.
Drag Yarışları
Bu yarışlar bir kalkış ve 400 metre sonraki finiş
çizgisini ulaşmadan oluşan yarışlardır. Hiçbir viraj bulunmaz bu yarışlarda.
Yarışçılar ikişer ikişer yarışırlar. Kazanan yarışmacı bir daha ki tura geçer.
Bu yarışlarda motosiklet sahipleri motorlarına istediği
teknik özellikleri katabilirler bu konuda bir sınır bulunmaz ve genel tablo
bulunmaz bu yarışlarda. Bu yarışlarda en önemli şey startı iyi alabilmektir.
Supermoto Yarışları
Bu yarış aslında yarı pist yarı motokros
yarışından oluşur. Bu yüzden bu yarışçılar hem motokros hem de pist yarışları
dalında başarılı olabilen yarışçılardır.
Tabi pist kısmında motosiklet farklılığının da
getirdikleriyle farklı teknikler kullanılır. Aynı şekilde motokros tarafı da
tam bir motokros yarışı denemez çünkü seçilen lastikler hem pist hem motokors yarışlarına
uygun olmalıdır. Yine farklı kategorilere bölünürler ve Türkiye’de 6-8 ayaktan
oluşan bir şampiyonası vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder